direktori Direktori webmel Webmel

KETUA JABATAN

Nama: Dato' Abd Wahid bin Ahmad

Pendidikan :
Ijazah Sarjana Muda dengan Kepujian, Sains Pembangunan, Universiti Malaya (1982)
Sarjana Pengurusan Perniagaan (MBA), Pengurusan Awam, Birmingham University, United Kingdom (1998)

Pengalaman Perkhidmatan :

1. Pegawai Pemasaran, Lembaga Perindustrian Kayu Malaysia, Kuala Lumpur (1983 – 1984)
2. Pegawai Pentadbiran, Lembaga Perindustrian Kayu Malaysia, Johor Baharu (1985 – 1986)
3. Penolong Setiausaha, Kementerian Perusahaan Utama (1988 – 1997)
4. Penolong Setiausaha, Kementerian Luar Bandar (1998 – 2000)
5. Ketua Penolong Setiausaha, Kementerian Kewangan Malaysia (Seksyen Kawalan dan Pemantauan, Bahagian Belanjawan) (2000 – 2001)
6. Timbalan Setiausaha Bahagian, Kementerian Kewangan Malaysia (Bahagian Kawalan & Pemantauan) (2001 – 2007)
7. Pegawai Kewangan Persekutuan Sarawak, Perbendaharaan Malaysia Sarawak (2007 – 2008)
8. Ketua Seksyen (Pentadbiran Am), Kementerian Kewangan Malaysia (Bahagian Dasar Saraan, Wang Awam dan Khidmat Pengurusan) (2008 – 2012)
9. Timbalan Pengarah Kanan (Fasiliti), Kementerian Kewangan Malaysia (Unit Strategi Nasional) (2013 – 2014)
10. Timbalan Setiausaha Bahagian, Kementerian Kewangan Malaysia (Bahagian Dasar Saraan dan Pengurusan) (2014 – 2015)
11. Setiausaha Bahagian, Bahagian Kewangan, Kementerian Pendidikan Malaysia (Nov 2015 – Kini)

Kurniaan :

1. Ahli Mangku Negara (A.M.N) 2006
2. Darjah Kebesaran Setia Mahkota Kelantan Yang Amat Terbilang (P.S.K) 2014
3. Johan Setia Mahkota (J.S.M) 2015
4. Darjah Indera Mahkota Pahang (D.I.M.P) - Membawa gelaran Dato’ 2015

Anugerah :

1. Anugerah Perkhidmatan Cemerlang - 2001
2. Anugerah Perkhidmatan Cemerlang - 2005
3. Anugerah Perkhidmatan Cemerlang - 2011

LATAR BELAKANG

 

MISI

Mengurus kewangan KPM secara cekap, berkesan dan berhemah melalui perancangan, pelaksanaan, penguatkuasaan bersepadu dan meningkatkan tadbir urus yang berkualiti.

VISI

Mencapai tahap pengurusan kewangan yang cemerlang bertaraf dunia.

FUNGSI

  • Merancang keperluan kewangan KPM
  • Mengurus dan menyalur peruntukan kepada Program dan Aktiviti KPM
  • Mengawal dan menilai prestasi perbelanjaan KPM
  • Mengurus bantuan persekolahan dan institusi pendidikan
  • Menyediakan anggaran hasil dan menyelaras terimaan KPM
  • Melaksanakan dasar berhubung saraan dan wang awam KPM

Objektif Umum:
Merancang, melaksana, mengawal dan menilai pengurusan kewangan KPM supaya diuruskan secara cekap, ekonomik dan berkesan.

 

OBJEKTIF

Objektif Operasi:

  • Menentukan peruntukan kewangan yang disediakan, diurus dan dibelanjakan secara optimum.
  • Memastikan pelaksanaan pengurusan kewangan mematuhi peraturan dan garis panduan yang telah ditetapkan.
  • Melaksanakan pengurusan kewangan secara cekap, ekonomik dan berkesan.
  • Memberi khidmat nasihat pengurusan kewangan

PIAGAM PELANGGAN

Kami berjanji akan sentiasa berusaha meningkatkan kualiti dan produktiviti berorientasi pelanggan seperti berikut :

  • Mengagihkan Waran Pertama Peruntukan Belanja Mengurus kepada semua Bahagian/Jabatan dalam tempoh 10 hari selepas menerima Waran Am.
  • Mempertimbangkan permohonan pindah peruntukan (viremen) dan tambahan peruntukan di peringkat Pegawai Pengawal diproses dan diputuskan secara bertulis dalam tempoh 14 hari.
  • Memastikan permohonan kelulusan bertugas rasmi luar negara dipertimbangkan oleh Pegawai Pengawal dalam tempoh tidak melebihi 14 hari.
  • Memastikan penilaian program dilaksanakan lima tahun sekali ke atas program/aktiviti yang diluluskan.
  • Memberi maklum balas terhadap aduan pelanggan dalam tempoh 3 hari.
  • Memproses dan meluluskan Permohonan Pakej dalam tempoh 14 hari.
  • Memproses dan meluluskan Pembiayaan/Pinjaman Kenderaan melalui Skim Pinjaman Kenderaan (melalui bank) dalam tempoh 30 hari.
  • Memproses dan meluluskan Pembiayaan Komputer dalam tempoh 10 hari.
  • Memproses dan memperaku Pendahuluan Diri Gaji dan Elaun dalam tempoh 7 hari.
  • Menyediakan maklum balas terhadap teguran audit dalam tempoh 30 hari.
  • Melaksanakan pembayaran bantuan persekolahan di bawah ABM mulai minggu ketiga bulan Januari .
  • Melaksanakan pembayaran biasiswa kepada murid (tertanggung) mulai minggu kedua bulan Februari.

STRUKTUR ORGANISASI

carta organisasi

** Klik gambar untuk lihat lebih jelas.

HUBUNGI

Alamat Telefon Faks Emel
Bahagian Kewangan,
Aras 6 & 7, Blok E12,
Kompleks Kerajaan Parcel E,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62604 Putrajaya
03-8884 7700 03-8884 7679  
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedInRSS


Masa Capaian : 2.1225 s.

Pilihan Warna: yellow green red
Saiz Tulisan:
A- A A+
Jenis Tulisan: